Keynote 1

Dr. Brian North

Shifting the paradigm in language education: mediation in an action-oriented approach

Saturday November 9, 2019 from 9:15 - 10:00

The view of the user/learner in the CEFR action-oriented approach is that of a social agent mobilizing, combining and extending competences and strategies through carrying out language activities in the accomplishment of tasks in specific contexts. In the real world, these contexts and tasks rarely involve one sole language skill or just language competences as opposed to general competences. And, even if the task concerned does not explicitly involve more than one language, all of the user/learner’s plurilingual repertoire is activated.

The presentation will introduce the concept of mediation, as presented in the CEFR Companion Volume (Council of Europe, 2018). Mediation across linguistic boundaries is not possible without taking into consideration cultural similarities and differences. Even more fundamentally, it is through the mediation of concepts and new knowledge, for oneself and/or others, that learning takes place. The full potential of mediating concepts, mediating texts and mediating communication – the categories used to articulate mediation in the CEFR Companion Volume – is seen with the operationalisation of these concepts in descriptors. The talk will focus on the significance of the introduction of CEFR descriptors for mediation activities, for mediation strategies and for related aspects such as online interaction, literature and plurilingual/pluricultural competence.

Keynote 2

Prof. Dr. Claudia Harsch

Was bedeutet es, auf einem GER-Niveau zu sein?

Saturday November 9, 2019 from 10:00 - 10:45

Die GER-Niveaus sind in aller Munde: man liest etwa in Stellenanzeigen Anforderungen an Englisch auf dem Niveau C1, man hört Studierende von sich sagen, sie seien A2-Lerner, Lehrende arbeiten mit dem B1-Lehrwerk XY. Doch was genau bedeutet es, auf einem bestimmten Niveau zu sein? Woher wissen wir, ob ein Test, ein Buch oder unsere Lernenden tatsächlich auf einem bestimmten Niveau sind? Wie werden Tests, Bücher oder Lernende auf ein Niveau eingestuft? Und messen zwei Test, die als C1-Tests gelten, auch tatsächlich dasselbe?
Der Beitrag geht diesen Fragen nach und beleuchtet die theoretischen Hintergründe und praktischen Schritte, derer es bedarf, um Materialien, Tests und Lernende auf GER-Niveaus zu verorten. Dabei wird die Natur von Kompetenzskalen näher betrachtet, ebenso wie Verfahren der Testanbindung an den GER. Schließlich wird kritisch diskutiert, was der GER gerade im Bereich der Leistungsbeurteilung leisten kann und wozu er nicht ausgelegt ist.

THIS TALK WILL BE GIVEN IN GERMAN.