Donnerstag, 28. Februar 2019

Privatdozentin Dr. phil. habil. Marion Grein, Leiterin des Masterstudiengangs Deutsch als Fremdsprache / Deutsch als Zweitsprache an der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Linguistin und Didaktikerin

 

Marion Grein ist habilitierte Leiterin des Masterstudiengangs „Deutsch als Fremdsprache / Deutsch als Zweitsprache“ an der Johannes Gutenberg-Universität in Mainz. Nach einem Studium der Vergleichenden Sprachwissenschaft an der Universität Mainz (Promotion) habilitierte sie zunächst an der Universität Münster in den Fächern Allgemeine und Vergleichende Sprachwissenschaft und habilitierte sich dann an der Universität Mainz im Bereich Deutsch als Fremdsprache. Die Schwerpunkte ihrer Arbeit sind Neurodidaktik (Sprachlehrforschung), Sprachtypologie, Interkulturelle Kommunikation sowie digitales Lernen. Derzeit beschäftigt sie sich intensiv mit dem Faktor Alter, den unterschiedlichen Lernbiografien und Lernstilen (Präferenzen für Sozialformen, Verarbeitung und Übungs- und Aufgabentypen) und den Auswirkungen auf den Fremdsprachenunterricht.

Freitag, 1. März 2019

Dr Christina Gkonou (University of Essex, UK)

Rethinking the language learner: What can the psychology of language learning offer?

Research into language learning psychology has grown exponentially in recent years, with motivation predominantly being the most prolific area in the field. Students who do not perform satisfactorily may indeed lack motivation, but they may also be faced with a number of concerns and anxieties, which they are not always keen or given the chance to verbalise. Language learning involves complex processes both within the learners and in their contexts. We as educators and/or researchers should take these complexities into account if we are to better understand our learners and address their academic and emotional needs in our practice. In this talk, I examine the constructs of emotion and anxiety – which is the most frequently studied emotion within second language acquisition – and how they impact on learners’ classroom experiences. I then discuss the role of emotion regulation in 21st-century classrooms and ways of helping our learners become autonomous, both emotionally and academically.


Biographie

Dr Christina Gkonou is Associate Professor of TESOL and MA TESOL Programme Leader in the Department of Language and Linguistics at the University of Essex, UK. She is also Deputy Director of Education in the same Department. She convenes postgraduate modules on teacher education and development, and on psychological aspects surrounding the foreign language learning and teaching experience. She is the co-editor of New Directions in Language Learning Psychology and New Insights into Language Anxiety: Theory, Research and Educational Implications, and co-author of MYE: Managing Your Emotions Questionnaire.