KONFERENZPRÄSENTATIONEN und GASTVORTRÄGE

Eingeladene Präsentationen, Key Notes und Gastvorträge

08/2016: EALTA Summer School: Assessing Speaking and Writing. Universität Innsbruck, Österreich.

09/2015 Key Note Exploring the potential of dynamic assessment for fostering students’ interculturality. IEREST Symposium, University of Bologna, Italy.

08/2015: Workshop: Designing Good English Tests: From Defining Learning Objectives to Formulating a Test Blueprint. King Saud bin Abdulaziz University for Health Sciences, Riyadh, Saudi Arabia

06/2015: Key Note Conceptualising English as a Lingua Franca for assessment purposes. BAAL Seminar, University of York, UK.

04/2015: Guest lecture Using Dynamic Assessment for Fostering and Assessing Intercultural Competences among University Students. Edinburgh TESOL and Applied Language (ETAL) Seminar, UK.

11/2014: Plenary Talk Experiences from introducing Educational Monitoring in Germany. ALTE Conference, London, UK.

04/2014: Key Note From norm-to standards-based assessment. CBSE-CAER International Conference, New Delhi, India.

06/2013: Pre-Conference Workshop The dual nature of tests: research instrument, and object of research. Post-Graduate Research Conference in Applied Linguistics, University of Warwick, UK.

05/2013: Gastvortrag Issues in language assessment. Leuphana-Universität Lüneburg, Institute for English Studies, Deutschland. Online: http://www.youtube.com/watch?v=ZnUrMi6CdRc&feature=youtu.be

03/2013: Key Note Assessing Writing: Investigating different rating approaches in terms of their validity. International Seminar at the Regional English Language Centre, Singapore.

Workshop Comparing holistic and analytic rating approaches.

03/2013: Conference Workshop Enhancing Integration through training and assessing intercultural skills. Integration Summit, University of Warwick, UK.

12/2012: Guest lecture Aligning Writing Assessment to the Common European Framework. University of Helsinki, Finland.

05/2012: Plenary talk Writing Assessment and the Common European Framework of Reference. 11th International ELT Convention at the Middle Eastern Technical University, Ankara, Turkey.

Workshop Rating approaches: top-down or bottom-up?

03/2012, with Carol Spoettl: From principle to practice in writing assessment: What can we learn from large-scale tests for classroom assessment? IATEFL TEASIG Pre-Conference Event, Glasgow, UK.

09/2011, mit Henning Rossa: Förderung produktiver Sprachkompetenzen – Diagnose und Rückmeldung. DGFF-Tagung, Hamburg, Germany.

05/2011: Pre-conference workshop Assessing Writing. EALTA Conference, Siena, Italy.

05/2011: Guest lecture Rating approaches: top-down or bottom-up? University of Essex, Dept. of Language and Linguistics, UK.

09/2010: Plenarvortrag Performanzen überprüfen – Synergien zwischen Lern- und Testaufgaben nutzen. 3rd ÖGSD Kongress, Innsbruck, Österreich.

09/2010: Developing and assessing intercultural competence – can dynamic assessment be a way forward? Symposium, BAAL Conference, Aberdeen, UK.

03/2010: Characterisation of Reading tests - exploration of content, construct and validity. Kolloquium „Methoden der empirischen Bildungsforschung“, Hirschegg, Österreich.

03/2009: Validation of the Warwick English Language Test. Kolloquium „Methoden der empirischen Bildungsforschung“, Hirschegg, Österreich.

12/2009: Gastvortrag Bildungsstandards implementieren – Wie geht das? Humboldt-Universität Berlin, Deutschland.

04/2008, with Konrad Schröder: Bridging the Gap: How to Introduce Rating Techniques into the FL Classroom. ALTE Conference, Cambridge, UK.

03/2008, mit Johannes Hartig: Item difficulty modelling. Kolloquium „Methoden der empirischen Bildungsforschung“, Hirschegg, Österreich.

09/2007: Der “Gemeinsame Europäische Referenzrahmen“, Bildungsstandards und Aufgabenentwicklung. GMF-Kongress, Hildesheim, Deutschland.

11/2007: Eröffnungsvortrag Die Bildungsstandards und der Gemeinsame europäische Referenzrahmen – Bedeutung für den Fremdsprachenunterricht. Lesekompetenzforum der „LernendeRegion Main-Kinzig/Spessart“.

Workshop: Aufgabenentwicklung zur Förderung des Leseverstehens.

05/2006: Arbeitstagung des Zentrums für Lehrerbildung und Schul- und Unterrichts­­­forschung an der J. W. Goethe-Universität Frankfurt/Main und des Deutschen Instituts für Internationale Pädagogische Forschung.

Vortrag Ergebnisse der DESI-Studie. Module Textrekonstruktion und semi­-kreatives Schreiben.

Leitung der Arbeitsgruppe „Konsequenzen für die Schulpraxis, Korrekturverhalten“.

04/2006, mit Günter Nold & Konrad Schröder: Testmodule und Ergebnisse der DESI-Studie. Gründungskongress des GMF, Universität Nürnberg-Erlangen, Deutschland.

11/2005: Der Gemeinsame europäische Referenzrahmen, Bildungsstandards und Leistungserhebung. EXPO-Lingua, Berlin, Deutschland.

05/2005, mit Konrad Schröder: DESI-Kompetenzniveaus und die Niveaus des GER. ALTE 2nd International Conference, Berlin.

03/2004: Writing Assessment: How the “Common European Framework of Reference” can be used for developing assessment scales. National ELT Conference: Standards in language learning and the Common European Framework, British Council, Berlin.

03/2003, mit Konrad Schröder: Textproduktion in der Fremdsprache: Beteiligte Leistungsdimensionen und Zuverlässigkeit der Beurteilung. AEPF-Symposium, J. W. Goethe-Universität Frankfurt/Main, Deutschland.

 

Konferenzbeiträge

05/2015, with Ema Ushioda and Christophe Ladroue: Predictive Validity of TOEFL iBT® - informing admissions policy/practice in a UK setting. EALTA conference, Copenhagen, Denmark.

03/2015, with Johannes Hartig: C-tests outperform Y/N vocabulary tests as predictors of
receptive language skills. LTRC Toronto, Canada.

11/2014, with Ema Ushioda and Christophe Ladroue: Predictive Validity of TOEFL iBT®: Quantitative and Qualitative Perspectives (poster). Language Testing Forum, Southampton, UK.

06/2014: Organiser and Chair Symposium Item-Difficulty Modeling at the LTRC Amsterdam, The Netherlands. Paper presentation with Johannes Hartig: Towards a universal framework of difficulty-determining characteristics – comparing listening and reading test items

Work in Progress Presentation with Ema Ushioda, Simon French: Could a “universal framework” improve TOEFL iBT® score interpretation for students /tutors?

04/2014: Intercultural Competencies for entering the global workplace – a possible approach to assessment and validation. ALTE Conference, Paris, France.

05/2013, with Johannes Hartig: What are we aligning tests to when we report test alignment to the CEFR? EALTA Conference, Istanbul, Turkey.

11/2012, with Johannes Hartig: Effects of selected item characteristics on difficulty and dimensionality of receptive tests. Language Testing Forum, Bristol, UK.

05/2011, with Henning Rossa: Diagnosing learners’ L2 development – an issue of ethics in language testing? EALTA, Siena, Italy.

11/2010: Assessing the Communicative in Intercultural Communication. Language Testing Forum, Lancaster, UK.

05/2010, with Johannes Hartig: An examination of difficulty-determining characteristics in reading and listening tasks. EALTA Conference, Den Haag, The Netherlands.

09/2009, mit Olaf Köller & Michael Leucht: Schwierigkeitsgenerierende Merkmale von Items zum Lese- und Hörverstehen im Fach Englisch. Fachtagung für Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Saarbrücken, Germany.

08/2009, with Johannes Hartig & Jana Höhler: Modelling Item Difficulties for Reading Comprehension in English as a Foreign Language. EARLI Conference, Amsterdam, The Netherlands.

07/2009, with Johannes Hartig & Jana Höhler: Explanatory models for item difficulties in reading and listening comprehension. IMPS Conference, Cambridge, UK.

02/2009, with Konrad Schröder: Developing Assessment Literacy. International Conference “Bridging the Gap between Theory and Practice”. Fachdidaktisches Zentrum CELT, Universität Wien, Austria.

05/2008, with Guido Martin: Evaluation and Control of Rater Reliability: Holistic vs. Analytic Scoring. EALTA Conference, Athens, Greece.

08/2008, with André A. Rupp, Raphaela Oehler & Guido Martin: Rating Quality of Uni-level Writing Tasks linked to the CEFR: Results from G-theory and Facets Analyses. AERA Conference, New York, USA.

09/2007, mit Johannes Hartig: Umgang mit lokalen Abhängigkeiten bei der Skalierung des C-Tests. Tagung der Fachgruppe Differential Psychology, Personality Psychology and Psychological Diagnosis, Wien, Österreich.

06/2007, with Rita Green: The challenge of constructing a valid writing assessment system based on the CEF. EALTA Conference, Sitges, Spain.

05/2006: How to describe DESI proficiency levels (writing) in terms of the Common European Framework. EALTA Conference, Krakow, Poland.

09/2004, mit Konrad Schröder: Kompetenzmodell Textrekonstruktion und Konzeption zur Schreibfähigkeit. DESI Fachtagung, J. W. Goethe-Universität Frankfurt/Main, Deutschland.

04/2002, mit Konrad Schröder: Konzeptionen der DESI-Module C-Test und Semikreatives Schreiben. DESI Expertentagung, J. W. Goethe-Universität Frankfurt/Main, Deutschland.